CSR w Polsce, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Korzyści, przykłady i czy to się opłaca

Działania CSR jeszcze do niedawna nie były zbyt popularne wśród polskich firm. Obecnie jednak powoli się to zmienia – głównie pod wpływem konsumentów, dla których to, czy firma angażuje się w różne akcje i kampanie społeczne, ma wpływ na wybór jej oferty. 

Coraz więcej firm w Polsce angażuje się w działania CSR

Bardzo długo polskie firmy nie dostrzegały potrzeby prowadzenia długofalowych działań z zakresu CSR, nazywanych inaczej „dobrymi praktykami”. Obecnie jednak sytuacja uległa zmianie – także pod wpływem konsumentów, którzy chętniej wybierają produkty i usługi firm zaangażowanych społecznie. Z badania „Barometr CSR 2019” przeprowadzonego przez CSR Consulting i Maison & Partners wynika, że firmy są świadome tego, że istotnym czynnikiem dla CSRu jest wskazywanie dobrego przykładu przez duże koncerny.

Z tego względu działania CSR zaczęły być częścią strategii największych firm. Z raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” wynika, że najczęściej decydują się na wspieranie edukacji, zdrowia czy środowiska naturalnego.  O tym, jak to wygląda w praktyce, można też przeczytać w artykule na stronie https://www.studiamba.wsb.pl/baza-wiedzy/csr-czy-sie-oplaca-cz2-doswiadczenia-polskie.

CSR w Polsce: na czele operatorzy i banki

W Polsce działania z obszaru CSR podejmują aktywnie zwłaszcza operatorzy czy banki. Bardzo dobrze widać to zwłaszcza w przypadku Polkomtela (właściciela Plusa), który już od kilku lat stara się pokazać, że telefonia komórkowa może poprawić bezpieczeństwo Polaków – także w górach i nad wodą. Firma nie tylko uruchomiła specjalne numery telefonów, ale wspiera też ratowników – zapewnia im sprzęt ratunkowy oraz dobrą łączność komórkową. Dodatkowo Polkomtel stawia również na działania edukacyjne, organizując takie akcje, jak m.in. „Kamizelka ratunkowa”, „Apteczka” czy „Pierwsza pomoc”. To dobrze obrazuje, w jak kompleksowy i spójny sposób firma prowadzi swoje działania z obszaru CSR – co też pozytywnie wpływa na jej wiarygodność.

Banki z kolei skupiają się głównie na działaniach edukacyjnych. Na przykład Bank BPH stworzył ogólnopolski projekt „Bankowość jest OK.” Podczas prawie 1500 godzin lekcyjnych dzieci i młodzież biorące udział w projekcie mogły dowiedzieć się m.in. na co zwracać uwagę przy podpisywaniu umowy z bankiem, jak oszczędzać, czy jak korzystać z produktów bankowych.

Coraz częściej firmy podejmują też działania CSR z obszaru ekologii – ma to związek z rosnącą świadomością społeczeństwa w tym temacie i chęcią podejmowania przez konsumentów działań, które mają na celu ochronę przyrody.

Korzyści płynące z CSR

Co zyskują firmy angażujące się w działania CSR? Przede wszystkim poprawiają swój wizerunek, powiększają grono odbiorców, a także mają szansę na zbudowanie spójnej strategii odzwierciedlającej deklarowane przez firmę wartości. Można się zatem spodziewać, że w najbliższym czasie działania z obszaru CSR zaczną podejmować również mniejsze przedsiębiorstwa.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here