Rekrutacja to trudny i złożony proces, który wymaga odpowiednich kompetencji oraz umiejętności m.in. z zakresu employer brandingu. Jej celem zawsze jest zachęcenie do współpracy, a w rezultacie pozyskanie najbardziej wartościowego pracownika na dane stanowisko. Dlaczego employer branding jest ważny w procesie rekrutacji i o czym warto pamiętać podczas rozmów z kandydatami do pracy?
Employer branding – magnes na kandydatów do pracy
Employer branding to długoterminowe budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy, które ma na celu nie tylko zatrzymanie już zatrudnionych pracowników, ale także przyciągnięcie nowych, najlepszych na rynku kandydatów do pracy. W praktyce employer branding polega na przyciąganiu, angażowaniu, a w dalszej perspektywie również zatrzymywaniu pracowników, którzy wyróżniają się swoim talentem, wiedzą czy unikalnymi umiejętnościami.
Budowanie pozytywnego wizerunku, jest więc dla przedsiębiorców szansą do tego, by przyciągnąć i zachęcić do współpracy najbardziej atrakcyjnych specjalistów na rynku. Za przygotowanie skutecznej strategii działań employer brandingowych odpowiedzialne są przede wszystkim działy HR, które mogą w tym celu współpracować choćby z działami marketingu i PR.
Rekrutacja z wykorzystaniem wiedzy z employer brandingu
Obecnie rola rekruterów nie ogranicza się już wyłącznie do weryfikowania poszczególnych kandydatów do pracy, ale coraz częściej poszerzona jest o pewne aspekty sprzedażowe, które polegają m.in. na takim zareklamowaniu firmy, by osoba zainteresowana pracą w niej zechciała dołączyć do zespołu.
Aby nie tylko zatrzymać, ale także pozyskać wartościowych pracowników, rekruterzy muszą posiadać wiele kluczowych umiejętności z zakresu employer brandingu, który obecnie jest już powszechnie uznawany za podstawę skutecznej rekrutacji. W celu pozyskania niezbędnych kompetencji, specjaliści od HR-u, mogą brać udział w szkoleniach z rekrutacji takich jak np. https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/akademia-rekrutera,207/. Podczas tego tupu zajęć, rekruterzy mogą poznać zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty związane między innymi z:
- podstawami rekrutacji i employer brandingu – uczestnictwo w takim module pozwoli rozwinąć bazowe umiejętności rekruterskie związane chociażby z budowaniem profilu kandydata, pozyskiwaniem wartościowych kandydatów do pracy, prowadzeniem wstępnej selekcji oraz przeprowadzaniem rozmów z nimi;
- selekcją kandydatów opartą o ich kompetencje – szkolenie z rekrutacji w tym zakresie pozwoli rozwinąć bardziej zaawansowane narzędzia niezbędne do prowadzenia rozmów z kandydatami do pracy na kluczowe stanowiska. Uczestnictwo w tym module to dla rekruterów szansa, by dowiedzieć się m.in. jak przekazywać kandydatom informacje zwrotne czy jak projektować i testować wywiad behawioralny;
- wyrafinowane techniki rekrutacji – każdy kolejny moduł to coraz bardziej zaawansowana tematyka związana z employer brandingiem i rekrutacją. W tym przypadku, uczestnicy szkolenia mogą nabyć lub rozwinąć swoje umiejętności komunikacyjne i nauczyć się w praktyce wykorzystywać m.in. pytania sondujące, uważnie obserwować i interpretować reakcje kandydatów do pracy czy stosować metody konfrontacji. Ten moduł pozwoli rekruterom odkryć talenty poszczególnych osób oraz ich motywy wobec pracy, do której aplikują.
Na co zwracać uwagę podczas rekrutacji?
Odbycie szkolenia z rekrutacji i employer brandingu to nie wszystko, czego będziesz potrzebować, by skutecznie przeprowadzić proces pozyskiwania nowych pracowników do firmy. Przede wszystkim pamiętaj o tym, że potencjalny kandydat do pracy, z reguły spotyka się z kilkoma osobami w Twojej firmie. Oprócz Ciebie, w rozmowach może uczestniczyć choćby manager, który poszukuje pracownika do swojego działu. Zadbaj więc o to, aby dowiedzieć się wszystkich niezbędnych informacji dotyczących np. tego, jak będzie wyglądać praca na danym stanowisku, z jakimi wyzwaniami przyjdzie zmierzyć się danej osobie czy jak wyglądają możliwości rozwoju i awansu w zespole. Przekazywane informacje muszą być spójne bez względu na to czy na pytania kandydata będziesz odpowiadać Ty czy manager.
Podczas rekrutacji koniecznie pamiętaj również o tym, aby wyrażać się w sposób jasny i w pełni zrozumiały, nie pozostawiający pola do dowolnej interpretacji. Mów konkretnie, jeśli zachodzi taka potrzeba – posługuj się liczbami zamiast ogólnikami. Bardzo ważna jest również pewność siebie, która podbija Twoją wiarygodność i budzi zaufanie. Dobrze przygotuj się do rozmowy również na niewygodne tematy, a dzięki temu trudniej będzie Cię zbić z tropu. W trakcie rekrutacji pamiętaj o kluczowych zaletach i wadach pracy na danym stanowisku. Umiejętnie eksponuj atuty, podkreślając tym samym atrakcyjność oferty, na którą odpowiedział kandydat zaproszony na rozmowę. Twoja firma otrzymała wyróżnienie pracodawcy roku? – nie zapomnij o tym wspomnieć, tym bardziej, że takie zalety posiadają nieliczni. Jedną z niewątpliwie najważniejszych umiejętności każdego rekrutera, jest także umiejętność uważnego słuchania. Wsłuchuj się w to co mówi kandydat, czego oczekuje, czego się boi itd. W trakcie spotkania zadawaj dodatkowe pytania, by pogłębić zebrane już informacje. Nie obawiaj się także konfrontacji – jeśli kandydat szuka stałej pracy, a Twoja firma poszukuje kogoś wyłącznie na jednorazowe zlecenie, które zajmie kilka tygodni czy miesięcy, otwarcie o tym powiedz.
Pamiętanie o tych zasadach i łączenie ich z wiedzą z zakresu employer brandingu oraz umiejętnościami zdobytymi podczas profesjonalnego szkolenia z rekrutacji to najlepszy sposób, by skutecznie pozyskać do pracy najbardziej wartościowych kandydatów.
Artykuł sponsorowany.