Coraz częściej ludzie chcą pracować na własny rachunek i otwierają firmy. Warto wiedzieć, jak bez problemów przejść przez proces rejestracji.
Krok 1 – Wybór formy prawnej działalności oraz sposób opodatkowania
Na początku musimy pomyśleć, jaką formę prawną będzie miała nasza firma, bo od tego będzie zależał dalszy proces rejestracji. Warto też pomyśleć o najlepszej formie opodatkowania. Możemy wybrać takie na zasadach ogólnych, czyli podatkowa albo liniowa, albo na zasadzie ryczałtu, ewidencjonowany albo karta podatkowa.
Krok 2 – Rejestracja firmy
Kiedy już te dwie pierwsze kwestie mamy rozwiązane, należy zająć się jej rejestracją.
A) Jeśli chcesz mieć jednoosobową działalność, a wspólnicy spółek cywilnych są wpisani do Ewidencji Działalności Gospodarczej, jaką nadzoruje Urząd Miasta lub gminy właściwy dla naszego miejsca zamieszkania, to trzeba wypełnić zgłoszenie, w którym podamy: PESEL, NIP, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy, określimy przedmiot proponowanej działalności gospodarczej w zgodzie z Polską Klasyfikacją Działalności, a także datę rozpoczęcia działalności. Takie działania będą kosztować ok. 100 zł.
B) Jeśli chcesz mieć spółkę osobową, albo kapitałową, to musisz iść do Krajowego Rejestru Sądowego nadzorowanego przez sąd rejonowy właściwy dla siedziby uruchamianej spółki. Sądy gwarantują nam potrzebne do uzupełnienia formularze.
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji powinniśmy uzyskać w okresie do 14 dni od momentu przedłożenia wniosku, zazwyczaj trwa to parę dni.
Krok 3 – REGON
Po złożeniu wniosku o rejestrację, trzeba pójść do Urzędu Statystycznego, gdzie uzyskamy numer REGON. Formularze są oferowane na miejscu, musimy mieć tylko ksero wpisu do ewidencji. Co ważne nie trzeba nic płacić za numer REGON. Wniosek trzeba złożyć na dokumencie RG-1, obowiązkowo do 14 dni od daty wpisania firmy do rejestru przedsiębiorców. REGON trzeba zgłosić do ewidencji gospodarczej i do Urzędu Skarbowego.
Krok 4 – NIP
Numer NIP otrzymamy z Urzędy Skarbowego, po czym trzeba będzie złożyć formularz NIP-1, oświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej, dokument o nadaniu numeru REGON. Numer NIP także nadawany jest bezpłatnie.
Krok 5 – ZUS
Mamy 14 dni od rozpoczęcia działalności, aby zgłosić się do ZUS, ponieważ należy opłacać obowiązkowe ubezpieczenie społeczne: emerytalne, rentowe, wypadkowe i jeśli chcemy, to chorobowe. Aby to zrobić musimy wypełnić dokumenty: ZUS ZUA i ZUS-ZFA, a także mieć kopię zaświadczenia o przypisaniu REGON i NIP. Jeśli pierwszy raz zakładamy firmę, będziemy przez 2 lata płacić mniejsze składki.
EDG-1 – ułatwienie dla jednoosobowych firm
Jeśli otwieramy jednoosobową działalność, możemy wypełnić jeden wniosek EDG-1 i złożyć go w Urzędzie Gminy odpowiednim dla naszego miejsca zamieszkania. Wniosek ten będzie:
– podaniem o wpis do Ewidencji Gospodarczej
– wnioskiem o nadanie numeru REGON
– wnioskiem o nadanie lub aktualizację numeru NIP
– zgłoszeniem do ZUS
Oszczędzamy czas, pieniądze i nerwy, a złożenie takiego wniosku jest darmowe.
Krok 6 – Konto bankowe
Musimy też posiadać rachunek w banku, abyśmy mogli przeprowadzać transakcje z innymi firmami, a także rozliczać się z urzędami. Warto więc porównać ofertę na konta firmowe.
Krok 7 – Koncesje, Zezwolenia, Licencje
Pamiętajmy, że na sprzedaż alkoholu potrzebować będziemy specjalne koncesje. Czasami trzeba będzie dokonać odbioru lokalu, albo wizyty Sanepidu. Im prędzej się dowiemy co potrzebujemy, tym mniej niespodzianek będzie później.